Gepubliceerd op: 03 december 2025

Op dinsdagavond 25 november 2025 kwamen bijna 190 mensen (SOTOG-collega’s, zorgprofessionals en andere belangstellenden) naar Neede om de lezing van Edino van Dorsten bij te wonen. Je kunt Edino kennen van de documentaireserie ‘De kinderen van Ruinerwold’. Edino heeft ons tijdens zijn lezing, met ondersteuning van foto’s en geluidsfragmenten, meegenomen naar zijn jeugd en zijn weg tot waar hij nu staat.

Hij vertelde onder andere over hoe het voor hem is geweest om op te groeien in een geïsoleerd gezin, met een vader die indoctrineerde en met harde hand regeerde. Omdat Edino net als zijn broer en zus wél geregistreerd is bij de gemeente is hij, in tegenstelling tot zijn jongere broertjes en zusjes, wel naar school geweest. Gedurende zijn schoolperiode vallen bepaalde zaken op en wordt er gesignaleerd dat er een aantal zaken niet helemaal lijken te kloppen thuis. Zonder medeweten van Edino maakt school een AMK Melding (nu Veilig Thuis) en krijgen zij thuis deze brief toegestuurd.

Edino wordt naar aanleiding van deze brief grondig door zijn vader voorbereid op het gesprek dat zal gaan plaatsvinden. Vader heeft zich eveneens goed voorbereid en kletst zich er tijdens het gesprek gemakkelijk uit. Hij geeft toe dat zij binnen het gezin bepaalde zaken anders doen, maar dit op basis is van een bepaalde geloofsovertuiging. Vader slaagt met vlag en wimpel en het geplande evaluatiegesprek dat na een half jaar zou plaatsvinden komt er nooit…

Vanaf zijn 12e (middelbare schoolleeftijd) wordt Edino verbannen uit het gezin en moet gaan samenwonen met een volgeling/ klusjesman van zijn vader. Vanaf dat moment heeft hij ook geen contact meer met zijn broers en zussen. Dit duurt een aantal jaren voort , totdat de broer van Edino wegloopt van de boerderij en het hele verhaal uit de doeken doet bij de politie. Het gevolg hiervan is een ieder bekend.

Ondanks dat Edino een heftige jeugd heeft gehad, kijkt hij ook terug op een mooie tijd, vol avonturen, verbinding en veel buiten zijn. Dit verhaal is ondanks alle nare dingen ook een verhaal van moed, veerkracht en je eigen weg en waarheid vinden.

De lezing was zowel inspirerend als confronterend en heeft ons allemaal doen beseffen wat het belang is van echt contact, echte verbinding met de leerling. Goed luisteren, zien en signaleren. De meldcode kennen én in actie durven komen. Jij kunt als onderwijsprofessional zoveel betekenen voor je leerling die het moeilijk heeft. Blijf in verbinding en kijk met een traumabril naar gedrag.